- Snippen -

Tips mot søtsug

  • 29.02.2016, 20:00


Vinterferien er over for min del, og det har blitt en del kaker og søtt, men nå er det skjerpings. Jeg kom over dette flotte innlegget til Alice med knallgode tips for å unngå søtsug. Så er du som meg som spiser litt for mye søtt fra skapet når jeg er alene hjemme, anbefaler jeg deg å lese dette! Husk å sjekke ut bloggen til Alice Eimhjellen, og si gjerne at du kom herfra.

1. Spis alle måltider: Det er viktig å spise alle måltidene og ikke hoppe over noen. Dagen bør alltid starte med frokost da kroppen får alt den trenger av næring, og du holder blodsukkeret stabilt. Kjenner du et sug, kan det bety at du er sulten og trenger et lite påfyll av mat - ikke noe søtt. Er det en stund siden du sist spiste? Lag deg heller et deilig lite mellommåltid med et glass vann til, og gjerne en kopp te. Da får kroppen påfyll av alt den trenger og søtsuget avtar.

2. Drikk nok vann: Tørste kan forveksles med søtsug. Dersom søtsuget melder seg, bør du prøve å drikke et glass vann. Av og til er det faktisk ikke mer som skal til. For å sprite opp vannet kan du putte i noen skiver med agurk og sitron, også har du pluttselig en syrlig og god smak på vannet. 

3. Beveg deg: Et supertriks mot søtsug er faktisk å gå seg en tur. Frisk luft og fysisk aktivitet stimulerer produksjonen av endorfiner, som gjør at søtsuget forsvinner og blir erstattet med en sunn og deilig følelse. Begynn med rolige og litt forsiktige turer på 15-20 minutter noen ganger i uken. Deretter øker du tempoet og går en halvtimes tur hver dag.

4. Distraher deg selv: Husk at søtsug kun varer i noen sekunder. Distraher deg selv ved å finne på noe annet, som for eksempel å ringe en venn eller gå ut med søpla. Å pusse tennene er et godt triks siden tannpastasmak i gjør det mindre fristende med godteri. Hvis du har lyst på noe å putte i munnen, kan du nyte en kopp te eller ta en frukt. Eller kanskje en sukkerfri tyggis?

5. Hold ut: Et mer langsiktig råd er å tåle å kjenne søtsuget i noen dager uten å gi etter og hive innpå med noe søtt. Kroppen vår kan nemlig vennes til et langt lavere sukkerinntak. Kutter du ut søtsaker når du vanligvis spiser dem, vil du merke at søtsuget har avtatt etter noen dager og at det er blitt mye sjeldnere og mindre påtrengende.

Informasjon hentet fra abcnyheter.

5 tips for en sunnere livsstil

  • 23.01.2015, 16:11


Mitt første forsøk på et helse-relatert innlegg. Men en gang må bli den første!

Har du som nyttåraforsett å bli sunnere? Det har vi vel alle planer om nå, eller har hatt, men skjønte fort at det ikke var mulig. Under er 5 enkle tips for en sunnere livvstil. 

1 - Ta små skritt

Om du tenker å endre alt med engang er det fort å gi opp. Endre en ting om gangen og ta små skritt mot en sunnere livsstil. Dette er det vikitigeste og forhåpentligvis det enkleste. 

2 - Drikk vann

Du har sikkert hørt at man skal drikke 2 liter vann om dagen. Det er sant. Men som tips 1, er det vikitg å ta små skritt. Ta et glass vann når du våkner, drikk et glass vann til frokosten eller ha et flaske vann lett tilgjengelig på jobb. 

3 - Dropp søtsaker i uka

Om du er en av dem som småspiser i skapet på ettermiddagen midt i uka? Sett fram en bolle med nøtter, et fruktfat eller lag grønnsaker med dipp. Det er utrolig mye bedre enn å småspise godteri og søtsaker i skapet. Da kommer og smågodteriet til å smake enda bedre når helgen kommer. 

4 - Gå til jobb/skole

Det er bare en liten ting som skal til, gå til jobben eller skolen isteden for å kjøre/bli kjørt. Om du ikke har tid til å gå, går det og å sykle.  

5 - Vær kreativ med egg

Om du vil spise sunnere, lag forskjellig mat med egg. Ommelett, eggerøre og alt annet du måtte finne på. Egg er kjempesunt og kan brukes til alt mulig. Så neste gang du skal lage mat, vær kreativ med egg. 

Snippen

Mitt navn er Ola, jeg er 17 år og bor i miniatyr-Norge, Telemark. Du kan se meg med musikk på øret, med en notatbok under armen og med en eller flere ideer i hodet. Dette er mitt kreative utløp, velkommen!

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits